wtorek, 18 października 2011

BMW M3E30, M3evo, M3evo II, M3 Sport Evolution – czyli kamień milowy Bawarskiej firmy !!!
Artykuł napisał Marek Święcicki
Wszystko o BMW  strona:  http://mypowerbmw.blogspot.com/

Historia BMW 3 -  

W Polsce jak i na całym Świecie BMW M3E30,a dzięki jej też i siostra BMW E30 ma wiernych fanów, czasami można nawet nazwać „fanatyków”. Pierwsze egzemplarze seryjnej E30 pojawiły się już w 1981roku,zastępując równie wspaniałego poprzednika BMW E21,a zwłaszcza model 2002tti z turbodoładowanym silnikiem 2.0litra i mocy 170KM.

I tak od 1981 roku produkowana seryjnie BMW E30 ciesząca się niesamowitym powodzeniem– dała do zrozumienia inżynierom z Bawarii, że to jest przełom w sprzedaży aut tego typu i E30 stała się kołem ratunkowym dla producenta, a jej sprzedaż wyniosła sporo ponad 2,3miliona egzemplarzy, a ostatni zjechał z taśmy w 1994roku –Odnosząc ogromny rynkowy sukces.

DODATKI

Kiedy z zachwytem właściciele BMW patrzyli na sukcesy E30-postanowili wypuścić na rynek tę Naj! Wówczas w roku 1985 pierwsza BMW M3E30, otrzymała muskularną obudowę –poszerzone błotniki przód ,poszerzenia tylnych błotników, inną lekką klapę bagażnika z lotką dociskającą przy większych prędkościach, inną tylną szybę z nakładką(bardziej opływową), oczywistym było ,że skoro otrzymała poszerzenia-to zderzaki i przód i tył też zostały poszerzone i został im nadany sportowy kształt. Oczywistym jest że różnice nadwoziowe między E30 a M3E30 nie były jedynymi różnicami. Generalnie rzecz ujmując zmieniło się niemal wszystko! M3 wyposażona została w inny krój siedzeń tzw. ”sportsitze” firmy „RECARO” –ale w najlepszych wersjach, wstawiane za dopłatą były jeszcze lepsze siedzenia kubełkowe też tej samej firmy. Tylna kanapa też uległa zmianie i pokazał się podział na dwóch pasażerów dobrze osadzonych w siedzeniu za sprawą wzgórka oddzielającego dwie osoby, później takie rozwiązanie pojawiło się w Cabrio E30.Pojawił się też wtedy oryginalny podłokietnik kierowcy,który dziś kosztuje nawet uszkodzony około 600zł na rynku wtórnym.Ciekawym dodatkiem jest również lusterko wsteczne z lampkami do czytania. We wnętrzu M3 było wiele dodatków, które dziś na rynku wtórnym nazywają się „RARYTAS” i osiągają spore ceny na rynku wtórnym. Licznik w M3 posiadał obrotomierz do 8 tysięcy RPM oraz prędkościomierz do 260km/h,a ekonomizer paliwa zastąpił wskaźnik temperatury oleju! Jak wiemy z doświadczenia „PROSIMY NIE KATOWAĆ ŻADNEGO BMW ZANIM TEMPERATURA OLEJU NIE OSIĄGNIE MINIMUM 70ºC !!! ” Wtedy dobry silnik BMW jest nie do zajechania. We wnętrzu M-ki pojawiły się rarytasy jak – komputer pokładowy OBC I i OBC II (on bard komputer) –pierwszy z nich pokazywał datę, godzinę i temperaturę na zewnątrz-a kiedy temperatura spadała poniżej 0ºC można usłyszeć charakterystyczny sygnał„Gong” – w OBC II komputer posiadał już 13przycisków i obsługiwał oprócz danych z OBC I dodatkowo –np.: ilość spalanej benzyny ,ilość km do przejechania, czas podróży itp. W najbardziej wyposażonych opcjach można było zobaczyć największy komputer pokładowy w BMW M3 ale również Alpina-ch , Hartge-ach i Shnitzer-ach, montowany w środkowy wlot powietrza w głównym pulpicie deski rozdzielczej- po prostu zamiast jednego z dwóch wlotów powietrza, mieliśmy widoczny piękny wyświetlacz cyfrowy który oprócz wszystkich opcji z OBC I i OBC II mierzył też czas przejazdu np. na torze wyścigowym. Ten rodzaj komputera otrzymało jedynie około 200 sztuk  sportowych modeli M na całym świecie, a koszt na dzień dzisiejszy nowy z fabryki to 1700Euro!!! A na rynku wtórnym jakieś 3tysiące złotych ,ale ja np. spotkałem się z tym komputerem tylko raz za granicą koszt 600funtów cena wywoławcza!  Zamiast miejsca na popielniczkę na konsoli środkowej można było zamówić trzy dodatkowe zegary informujące o -stopniu ładowania akumulatora , -ciśnienie oleju i -temperatura oleju. 
 Później opiszę mocniejszą wersję M3e30 EVO ,bo w niej pokazały się jeszcze inne
 baardzo ciekawe dodatki.

ZAWIESZENIE
Przejdźmy do zawieszenia i silnika M3E30 – zawieszenie otrzymało większe, dużo lepsze i mocniejsze hamulce, piasty na 5śrub , piękne felgi najbardziej znane i przepiękne BBS RS –które na rynku wtórnym kosztują 5tysięcy złotych, a o nowych nie wspomnę bo koszt ponad 12k. Wahacze też uległy modyfikacjom zarówno tył jak i przód - tył zupełnie inne niż w e30 – zaprojektowane do sportu posiadały większe rozchylenie-wzmocnione i piastę na 5śrub. Przód o większym rozchyleniu i gumach acentrycznych dla nieporównywalnie lepszego prowadzenia za sprawą lepszego ułożenia przednich kół. –Później ten sam zestaw wahaczy przód został użyty w „BMW M3E36 3.2EVO” co świadczy o inżynieryjnej perfekcji BMW już dekadę wcześniej. Amortyzatory i sprężyny również uzyskały inny skok i wysokość, dla jeszcze lepszej trakcji i przyczepności auta. Ulepszony został również układ kierowniczy auta maglownica otrzymała mniejszą liczbę obrotów kierownicy dla lepszej sterowności, a stabilizator przód jak i tył pogrubiony dla usztywnienia M-ki///

SILNIKI I SKRZYNIA BIEGÓW
Jak przystało na inaugurację literki M/// Pojawiła się ona w pierwszym modelu BMW M3E30, a inżynierowie BMW zadbali o doskonałe osiągi silnika M///. Pierwszy model został wyposażony w silnik o pojemności 2.3litra 16v R4 potocznie zwany czterogarowy i 16zaworów, a zatem znów BMW wyprzedziło motoryzację o całą dekadę! Silnik „S14”osiągał w pierwszych edycjach 1985roku 200KM.Skrzyni biegów zajmę minimum miejsca bo jest nie do zajechania i potocznie nazywa się "DOGLEG" czyli psia noga. Zobacz tabelkę: jak zmieniały się moce w M3E30

Dane techniczne
 Producent
Premiera
Okres produkcji
BMW-Motorsport
R4:
1985-87 2.3-16v - 200 KM1987-89 2.3-16v - 195 KM1989-91 2.3-16v - 215 KM1990 2.5-16v - 238 KM
Miejsce produkcji
5-biegowa manualna



Konie mechaniczne i moment obrotowy

Specyfikacja techniczna

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------




M3 2.3-16v (Cabrio)
M3 2.3-16v Evo I
M3 2.5-16v Evo II
M3 2.5-16v Sport Evolution
Osiągi

 --------------------------
 -------------------------
 -------------------------
 ----------------------------------
Prędkość max
235 (230) km/h
240 km/h
245 km/h
248 km/h
0-100 km/h
7,5 (7,8) s
7,0s
6,7s
6,2s
Spalanie (l/100km)
11,5l
11,8l
12,5l
12,8l
Ilość sztuk
15,104 sztuk
505 sztuk
500 sztuk
600 sztuk
Silnik
 --------------------------
 -------------------------
 -------------------------
 ----------------------------------
Typ
R4-16v (BMW S14)
Pojemność
2302 cm³
2498 cm³
Moc
143kW (195 KM)
158kW (215 KM)
162kW (220 KM)
175kW (238 KM)
Moment obr.
230 Nm @ 4750 min-1
245 Nm @ 4750 min-1
250 Nm @ 4750 min-1
275 Nm @ 4750 min-1

------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 
Rynki na które sprzedawana była BMW M3E30

Historia modelu

Model BMW M3 E30 był produkowany z przeznaczeniem na rynek europejski, japoński oraz amerykański.

Rynek europejski

Data
Wersja
1985 lipiec
M3 E30 sedan 2D
1988 czerwiec
M3 E30 kabriolet
1990 grudzień
zakończenie produkcji M3 E30 sedan 2D
1991 czerwiec
zakończenie produkcji M3 E30 kabriolet


Rynek japoński

Data
Wersja
1986 luty
M3 E30 sedan 2D
1990 grudzień
zakończenie produkcji M3 E30 sedan 2D


Rynek amerykański

Data
Wersja
1986 grudzień
M3 E30 sedan 2D
1990 grudzień
zakończenie produkcji M3 E30 sedan 2D


BMW M3 E30 - Zdjęcie 1

I tak jak zdążyliście przeczytać w tabelkach, doszliśmy do jeszcze bardziej ulepszonych wersji M3E30 tak zwanych (M3E30EVO-silnik 2.3v16-158KW,215KM i 245NM) (M3E30EVO II-silnik 2.5v16-162KW,220KM i 250NM) oraz najszybszą i najbardziej unowocześnioną (M3E30 SPORT EVOLUTION- silnik 2.5v16-175KW,238KM i 275NM). Silniki EVO stworzone zostały do najbardziej prestiżowych wyścigów DTM. Kilka różnic dotyczących egzemplarzy EVO II i sport evolution. Dość spora różnica pojawiła się w budowie silnika- tradycyjny silnik został ulepszony, wzmocniony i otrzymał stroke na pojemność 2.5 litra z dotychczasowych 2.3litra. Pasjonaci i znawcy sztuki M3E30 mówią, że silnik 2.3 jest super i jest niemalże nie do zajechania! Ale znawcy wiedzą również, że silnik 2.5litra z EVO II i Sport Evolution jest kompletnie nie do zajechania- wytrzymuje wszystko co kierowca może uczynić na torach, drogach i innych wyczynach –jest majstersztykiem inżynierii w motoryzacji!!! Oprócz zmian silnikowych wersje EVO II i Sport EVO posiadały dokładkę przedniego zderzaka dla lepszej aerodynamiki powietrza, a tym samym docisku do podłoża jak i mający na celu ten sam efekt poprawy aerodynamiki karbonowe opływowe lusterka jak i spoiler na klapie tylnej otrzymał dodatkową, ruchomą lotkę, która w miarę zwiększania prędkości zmieniała ustawienie dla jeszcze mocniejszego docisku auta i zwiększenia już i tak wyśmienitych właściwości jezdnych tego sportowego auta.

BMW M3 E30 - Zdjęcie 4

Należy również wspomnieć o innych seriach tego modelu. Wypuszczano też krótkie limitowane serie w celach m.in. homologacyjnych lub jako ukoronowanie zwycięstw w mistrzostwach DTM –były to: M3 Evolution, M3 Evolution II, M3 Sport Evolution, M3 Europameister, M3 Roberto Ravaglia, M3 Johnny Cecotto, M3 Tour de Corse. M3 E30 Jest to model z największa liczbą zwycięstw w historii koncernu BMW, oraz najbardziej utytułowane auto w klasie samochodów turystycznych. Jest jednym z najbardziej udanych samochodów sportowych, jakie kiedykolwiek wystartowały w tych najbardziej prestiżowych wyściagach serii DTM.  


Firma BMW postanowiła powrócić do wyścigów DTM i w 2011roku przedstawiła swój conceptCAR oto on:

BMW M3 DTM 2012

Artykuł napisał Marek Święcicki
Ten jak i inne ciekawe artykuły na temat Marki BMW znajdziesz na moim blogu
Wszystko o BMW " strona:  http://mypowerbmw.blogspot.com/  

1 komentarz:

  1. Ja nie chciałem pozbywać się swojej beemki. Zwłaszcza, że w nią dosyć sporo zainwestowałem. Ostatnio kupiłem reflektory w technologia rft i autko świetnie oświetla drogę

    OdpowiedzUsuń